Mici detalii de mare importanta. (pt. incepatori)
Moderatori: mihai florescu, ticu, danr, PIRVU RICHARD, maiden, tudor oprescu, Tilea Gabriel
Mici detalii de mare importanta. (pt. incepatori)
Pentru cei care sunt la inceputuri in ale crapului am sa va enumar mici detalii care daca sunt neglijate pot avea efect contrar asteptarilor:
Am sa ma opresc la cel mai important aspect in pescuitul crapului si anume: MONTURILE.
De ce cel mai important? Prin simplul fapt ca oricat de inteligent ar fi el "crapul", nu are de unde sa stie ce echipament avem pe malul apei...si nici nu-l intereseaza. Tot ceea ce conteaza pana in momentul in care incepe drilul este un singur lucru, montura.
Puteti nadii cu cele mai scumpe ingrediente, puteti pune cele mai eficiente momeli testate de marii campioni si laudate pe toate site-urile si de toti pretenii, daca montura nu este eficienta va puteti lua adio de la "marea captura".
Bine inteles ca vine intrebarea: "Cum adica montura eficienta!?".
Pentru ca o montura sa devina eficienta trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. Sa fie camuflata
2. Sa aiba o mecanica buna
1. Sa vedem ce intelegem printr-o montura camuflata:
Monturile dupa cum se stie sunt alcatuite din: rig, sistem de prindere plumb (daca e cazul) si anti tangle.
Ce e cel mai important la o montura, este sa stea intinsa pe fundul apei si anume sa nu existe parti care sa pluteasca, care ar putea insemna o amenintare pt crap. Pentru a rezolva problema se pune un plumb in capatul antitangle-ului si daca este necesar se poate pune pasta de plumb direct pe antitangle.Totodata in urma unor teste am observat ca e f. importanta culoarea anti tangle-ului.
Ex: Am pescuit cu 3 tipuri de antitangle: unul negru, unul maro si altul transparent. Totul era identic in afara de culoarea tubului. Toate trasaturile au fost la cel transparent....e o situatie,
dar asta nu inseamna ca este general valabila. La plumb cam aceeasi situatie, oricum este bine sa il asociati cu culaorea predominanta de pe
fundul apei...daca este multa vegetatie folositi ceva nuante de verde, daca este mal, in functie de culoarea malului..negru, maroniu, gri..
Un alt lucru important este sa nu existe parti lucioase. De aceea varterurile si agrafele este bine sa fie acoperite de mansoane de cauciuc. Plumbii luciosi se pot freca de nisipul de pe malul apei si astfel devin mati..
Un alt aspect important este tipul tubului (antitangle). Va recomand sa folostiti cele flexibile si nu cele rigide. De ce? Pentru ca se modeleaza dupa forma fudului apei si se camufleaza mai usor.
2. Mecanica monturilor.
Am sa incep cu o mica descriere la ceea ce se intampla sub apa dupa ce ati lansat.
Pestele ajunge in locul nadit, incepe sa scurme peste tot, slecteaza nada in sensul ca aspira ce gaseste pe fundul apei si "scuipa" ceea ce este in plus si anume ceea ce nu este de mancat sau pare suspicios. Si uite asa incet incet ajunge in zona monturii. Daca montura este camuflata si nu il
sperie ajunge in zona rigului, mananca din jurul lui si HOP !! a muscat momeala.
Deci a trecut testul camuflarii. Acum urmeaza cea partea finala si cea mai importanta, mecanica monturii.
Fac o paranteza si va sfatuiesc ca inainte sa legati un carlig, ca sa intelegeti de ce este nevoie de o mecanica f buna, sa urmariti un crap, in apa, cum scuipa momeala. Dupa ce veti vedea maestria cu care scapa de momeala, o sa va schimbati modul de gandire in ceea ce priveste realizarea unei monturi. Filmele de la Korda va ajuta in acest sens.
Ok, deci care sunt factorii care fac o montura eficienta. In primul rand, inainte de a lega un cralig verificati daca este ascutit. Si numa refer la faptul ca incepeti sa va intepati cu el si o sa ziceti "AAAAAA pai asta inteapa, ii bun" NU!!! In nici un caz asa. Treceti varful carligului peste unghie apasand un pic. Daca aluneca il puteti arunca. Daca sta fix ii Ok.
Deci carligul este bun, se poate trece la legarea lui. Nu am sa ma apuc sa descriu metode de legare si variante de riguri...dar aici trebe sa tineti cont de un singur aspect si anume, dupa ce ati facut "nodul fara nod" firul sa treaca prin bucla carligului din spate in fatza si nu din fata in
spate! Astfel i va da carliglui efectul de rotire. Aceste efect de rotire apare in momentul cand crapul incearca sa scape de momeala si vrea sa o scuipe, ba chiar mai repede, odata ce ajunge carligul in gura.
Mecanica poate fi imbunatatita prin adaugarea unui tub termocontractil pe capatul carligului, care la abur cald se va strnage si indoi usor spre interior.
Bineinteles ca sunt variante de riguri, pentru momeli flotante care tin carligul cu vf. in jos facandu-le mult mai eficiente. Dar asta este alta poveste.
Inainte de a merge pe balta testati monturile in vana si studiati prezentarea lor si a momelii.
Este f important.
ATENTIE ! Utilizarea unui carlig tocit diminueaza semnificativ eficenta monturii, ca sa nu zic ca o "omoara"!!!
Ok, v-am prezentat mici chichitze pe care multa lume le neglijeaza, ba chiar mai mult nici nu le ia in considerare. Va sfatuiesc sa tineti cont de ele si sa incercati sa le intelegeti.
P.S. Dupa ce ati invatat toate variantele de monturi o sa ajungeti in situatia ca nu mai stiti ce si cand sa folositi. Nu uitati ca pescuitul la crap este un permanent "test". Testati variante si combinatii care credeti ca sunt eficente in urma la ceea ce ati studiat, si o sa ajungeti sa le
intelegeti rostul. Nu tot ceea ce cititi coincide cu ceea ce puneti in practica.
Fir intins.
Am sa ma opresc la cel mai important aspect in pescuitul crapului si anume: MONTURILE.
De ce cel mai important? Prin simplul fapt ca oricat de inteligent ar fi el "crapul", nu are de unde sa stie ce echipament avem pe malul apei...si nici nu-l intereseaza. Tot ceea ce conteaza pana in momentul in care incepe drilul este un singur lucru, montura.
Puteti nadii cu cele mai scumpe ingrediente, puteti pune cele mai eficiente momeli testate de marii campioni si laudate pe toate site-urile si de toti pretenii, daca montura nu este eficienta va puteti lua adio de la "marea captura".
Bine inteles ca vine intrebarea: "Cum adica montura eficienta!?".
Pentru ca o montura sa devina eficienta trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. Sa fie camuflata
2. Sa aiba o mecanica buna
1. Sa vedem ce intelegem printr-o montura camuflata:
Monturile dupa cum se stie sunt alcatuite din: rig, sistem de prindere plumb (daca e cazul) si anti tangle.
Ce e cel mai important la o montura, este sa stea intinsa pe fundul apei si anume sa nu existe parti care sa pluteasca, care ar putea insemna o amenintare pt crap. Pentru a rezolva problema se pune un plumb in capatul antitangle-ului si daca este necesar se poate pune pasta de plumb direct pe antitangle.Totodata in urma unor teste am observat ca e f. importanta culoarea anti tangle-ului.
Ex: Am pescuit cu 3 tipuri de antitangle: unul negru, unul maro si altul transparent. Totul era identic in afara de culoarea tubului. Toate trasaturile au fost la cel transparent....e o situatie,
dar asta nu inseamna ca este general valabila. La plumb cam aceeasi situatie, oricum este bine sa il asociati cu culaorea predominanta de pe
fundul apei...daca este multa vegetatie folositi ceva nuante de verde, daca este mal, in functie de culoarea malului..negru, maroniu, gri..
Un alt lucru important este sa nu existe parti lucioase. De aceea varterurile si agrafele este bine sa fie acoperite de mansoane de cauciuc. Plumbii luciosi se pot freca de nisipul de pe malul apei si astfel devin mati..
Un alt aspect important este tipul tubului (antitangle). Va recomand sa folostiti cele flexibile si nu cele rigide. De ce? Pentru ca se modeleaza dupa forma fudului apei si se camufleaza mai usor.
2. Mecanica monturilor.
Am sa incep cu o mica descriere la ceea ce se intampla sub apa dupa ce ati lansat.
Pestele ajunge in locul nadit, incepe sa scurme peste tot, slecteaza nada in sensul ca aspira ce gaseste pe fundul apei si "scuipa" ceea ce este in plus si anume ceea ce nu este de mancat sau pare suspicios. Si uite asa incet incet ajunge in zona monturii. Daca montura este camuflata si nu il
sperie ajunge in zona rigului, mananca din jurul lui si HOP !! a muscat momeala.
Deci a trecut testul camuflarii. Acum urmeaza cea partea finala si cea mai importanta, mecanica monturii.
Fac o paranteza si va sfatuiesc ca inainte sa legati un carlig, ca sa intelegeti de ce este nevoie de o mecanica f buna, sa urmariti un crap, in apa, cum scuipa momeala. Dupa ce veti vedea maestria cu care scapa de momeala, o sa va schimbati modul de gandire in ceea ce priveste realizarea unei monturi. Filmele de la Korda va ajuta in acest sens.
Ok, deci care sunt factorii care fac o montura eficienta. In primul rand, inainte de a lega un cralig verificati daca este ascutit. Si numa refer la faptul ca incepeti sa va intepati cu el si o sa ziceti "AAAAAA pai asta inteapa, ii bun" NU!!! In nici un caz asa. Treceti varful carligului peste unghie apasand un pic. Daca aluneca il puteti arunca. Daca sta fix ii Ok.
Deci carligul este bun, se poate trece la legarea lui. Nu am sa ma apuc sa descriu metode de legare si variante de riguri...dar aici trebe sa tineti cont de un singur aspect si anume, dupa ce ati facut "nodul fara nod" firul sa treaca prin bucla carligului din spate in fatza si nu din fata in
spate! Astfel i va da carliglui efectul de rotire. Aceste efect de rotire apare in momentul cand crapul incearca sa scape de momeala si vrea sa o scuipe, ba chiar mai repede, odata ce ajunge carligul in gura.
Mecanica poate fi imbunatatita prin adaugarea unui tub termocontractil pe capatul carligului, care la abur cald se va strnage si indoi usor spre interior.
Bineinteles ca sunt variante de riguri, pentru momeli flotante care tin carligul cu vf. in jos facandu-le mult mai eficiente. Dar asta este alta poveste.
Inainte de a merge pe balta testati monturile in vana si studiati prezentarea lor si a momelii.
Este f important.
ATENTIE ! Utilizarea unui carlig tocit diminueaza semnificativ eficenta monturii, ca sa nu zic ca o "omoara"!!!
Ok, v-am prezentat mici chichitze pe care multa lume le neglijeaza, ba chiar mai mult nici nu le ia in considerare. Va sfatuiesc sa tineti cont de ele si sa incercati sa le intelegeti.
P.S. Dupa ce ati invatat toate variantele de monturi o sa ajungeti in situatia ca nu mai stiti ce si cand sa folositi. Nu uitati ca pescuitul la crap este un permanent "test". Testati variante si combinatii care credeti ca sunt eficente in urma la ceea ce ati studiat, si o sa ajungeti sa le
intelegeti rostul. Nu tot ceea ce cititi coincide cu ceea ce puneti in practica.
Fir intins.
Razvan Grindean
- carp addicted-
- carp addicted-
Poti sa vezi o serie de monturi (riguri) la mine in album, un pic mai avansate...
http://www.crap.ro/forum/phpBB2/album_p ... er_id=1143
http://www.crap.ro/forum/phpBB2/album_p ... er_id=1143
Razvan Grindean
- carp addicted-
- carp addicted-
Ai dreptate, Matrix, dar nu chiar 100%. Crap se prindea ( bine, si mare!), si inainte de a se inventa monturile moderne, cu momeala pusa direct pe carlig, etc. Am inceput din frageda pruncie, prin anii '70, si batranii m-or invatat ce stiau si ei p-atunci: plumb culisant, totul "pe direct", fara nici un nod in afara de carlig( firele erau tare slabe, sau cele bune...prea scumpe pt noi), porumbul (3-4 boabe) tras pe tija carligului. Intram in apa, curatam un loc, infigeam plumbul usor in argila de fund, asezam carligul frumusel intinzand de fir, si nadire directa pe zona carligului. Si prindeam!!!
Acum reversul: sunt convins ca monturile de azi sunt mai eficace, dar n-a avut niciodata ocazia sa le testez in paralel. Teoria autointeparii nu aparuse, ni se parea vital ca plumbul, culisant, sa nu fie simtit de peste. De multe ori, de fapt, plumbul iesea din namolul de pe fund abia dupa intepare, sub tractiunea pestelui, respectiv a pescarului. Carligele bune erau rare si costau vreo 8-10lei/buc ( cat 2-3 beri!!), asa ca le pastram cu sfintenie chiar si cativa ani si le ascuteam regulat cu o piatra f fina.
Sunt convins ca monturile alea primitive, cu toate ca prindeau peste, o faceau mult mai putin eficace decat astea noi: nu prea aveai trasatura pana nu se termina toata nada de pe fund, or asta inseamna ca pestii ALEGEAU hrana, si chiar o scuipau daca simteau ceva suspect, cata vreme aveau si altceva de mancat decat porumbul de pe carlig. Am avut cazuri cand, dupa o zi de asteptat zadarnic, gaseam boabele zdrobite pe carlig!!! Va dati seama ? Pestele inghitise momeala pana in gat si a scuipat-o, fara sa se intepe! Aici intra in actiune mecanica monturii, care are o mare importanta, dar NUMAI la momeala pusa pe rig ( fir de par), cel putin asa cred. In Dunare si dupa cten, eu personal pescuiesc si acum cu momeala(porumb, lipitori, rame, etc) direct pe carlig, si nu am rezultate mai proaste decat cei cu rig-uri. Vechile naravuri, bata-le vina!
Acum reversul: sunt convins ca monturile de azi sunt mai eficace, dar n-a avut niciodata ocazia sa le testez in paralel. Teoria autointeparii nu aparuse, ni se parea vital ca plumbul, culisant, sa nu fie simtit de peste. De multe ori, de fapt, plumbul iesea din namolul de pe fund abia dupa intepare, sub tractiunea pestelui, respectiv a pescarului. Carligele bune erau rare si costau vreo 8-10lei/buc ( cat 2-3 beri!!), asa ca le pastram cu sfintenie chiar si cativa ani si le ascuteam regulat cu o piatra f fina.
Sunt convins ca monturile alea primitive, cu toate ca prindeau peste, o faceau mult mai putin eficace decat astea noi: nu prea aveai trasatura pana nu se termina toata nada de pe fund, or asta inseamna ca pestii ALEGEAU hrana, si chiar o scuipau daca simteau ceva suspect, cata vreme aveau si altceva de mancat decat porumbul de pe carlig. Am avut cazuri cand, dupa o zi de asteptat zadarnic, gaseam boabele zdrobite pe carlig!!! Va dati seama ? Pestele inghitise momeala pana in gat si a scuipat-o, fara sa se intepe! Aici intra in actiune mecanica monturii, care are o mare importanta, dar NUMAI la momeala pusa pe rig ( fir de par), cel putin asa cred. In Dunare si dupa cten, eu personal pescuiesc si acum cu momeala(porumb, lipitori, rame, etc) direct pe carlig, si nu am rezultate mai proaste decat cei cu rig-uri. Vechile naravuri, bata-le vina!
Multi chemati, putini alesi...(Pestii!!!) :))
rig, sistem de prindere plumb (daca e cazul) si anti tangle.
foarte frumoasa descrierea.felicitari.
problema e ca eu nu am anti tangle si totusi prind crap....
parerea mea e ca tubul arata o prezentare grobiana si de aceea am renuntzat de mult la el.folosesc ledcore sau ceva si mai fain estepoly ledears de la prologic.e subtzire,moale foarte greu (se scufunda imediat) si mai are si putzin elasticitate ceea ce il face sa lucreze sinca shock absorber.e ceva ce tzine de finetze.singurul dezavantaj este pretzul....
sistem de prindere plumb (daca e cazul)
daca nu e cazul punem plumbul liga fir si bun e si asa.
acum lasind gluma am vazut pescuind la ten cu piine acum cind depune
ceea ce era interesant era montura:cirligul legat direct pe fir si la 20-30cm legata o punga solubila in care bagau o piatra,ca sa poata arunca.punga se dizolva,piinea se ridica....si culmea mai si prindeau cite unu
problema e ca eu nu am anti tangle si totusi prind crap....
parerea mea e ca tubul arata o prezentare grobiana si de aceea am renuntzat de mult la el.folosesc ledcore sau ceva si mai fain estepoly ledears de la prologic.e subtzire,moale foarte greu (se scufunda imediat) si mai are si putzin elasticitate ceea ce il face sa lucreze sinca shock absorber.e ceva ce tzine de finetze.singurul dezavantaj este pretzul....
sistem de prindere plumb (daca e cazul)
daca nu e cazul punem plumbul liga fir si bun e si asa.
acum lasind gluma am vazut pescuind la ten cu piine acum cind depune
ceea ce era interesant era montura:cirligul legat direct pe fir si la 20-30cm legata o punga solubila in care bagau o piatra,ca sa poata arunca.punga se dizolva,piinea se ridica....si culmea mai si prindeau cite unu
Atasez niste poze care exempifica ceea ce am zis:
1. Montura semifixa, se observa protectia din jurului vartejului cu care se prinde plumbul:
2. Plumbul de la capatul tubului antitangle, care ajuta la mentinerea lui pe fundul apei:
3. Mansonul de cauciuc care va acoperii quik linkul, adica imbinarea rigului cu sistemul de prindere a plumbului:
4. Conectati rigul la agrafa:
5. ..Dupa care trageti mansonul peste agrafa:
6. Se observa cum cuciucul camufleaza agrafa si in plus de asta va tine forfacul fix fara sa joace in agrafa:
Si referitor la mecanica monturii prezint niste riguri simple cu mecanica imbunatatita:
1. Rig clasic pt momeli de fund (bottom bait). Se observa tubul termocontractil care accentueaza efectul de rotire al carligului:
2. Rig pt. momeli flotante (pop up). Se observa anoul prezet pe tija carligului care are rolul de a ingreuna scuiparea monturii prin culisarea pe tija. Bobita de plumb prezenta la baza carligului are rolul de a echilibra montura si a tine carligul cu vf. in jos, pt. un efect mult mai bun. Rigul mai poarta denumirea de CLAW RIG din cauza ca actioneaza ca o gheara care se agata de buza crapului in momentul "scuiparii":
3. Si un rig mai putin cunoscut dar cu un efect extraordinar. Se observa pozitionarea bobitei de plumb pe vf carligului. Nu este pusa intamplator ci ca si la montura anteroioara, are rolul de a echilibra montura, a tine carligul cu vf in jos si inca un element f. important, greutatea plumbului va face ca atunci cand este aspirat carligul sa se pozitioneze automat in buza inforioara, iar in momentul ejectarii lui va intezepa buza. Pt a avea efect, este necesar ca bobita de plumb sa culiseze pe tija carligului, pt a permite inteparea:
Pozele prezentate exemplifica cele spuse de mine la inceputul topicului. Ce vreau sa zic este ca nu va aruncati sa cumparati cele mai scumpe si laudate nade(momeli) in speranta ca veti prinde marea captura. Incercati sa intelegeti mecanica acestor monturi si ce am povestit de camuflaj. Dupa ce stapaniti aceste chestii puteti trece la "investit" banii in momeli si nade scumpe.
Ma tot intrebati (pe privat) cu ce am prins ctenii aia prezentati in album. Spre mirarea voastra va zic ca is prinsi la porumb uscat gaurit si pus pe firul de par, sau in combinatie cu aroma de scoica, deci nimic special sau "magic".
________________
Repet, ce am scris aici este pt cei care sunt la inceput in ale "crapului", nu incerc sa dau lectii la nici un Veteran al acestui forum.
Fir intins.
1. Montura semifixa, se observa protectia din jurului vartejului cu care se prinde plumbul:
2. Plumbul de la capatul tubului antitangle, care ajuta la mentinerea lui pe fundul apei:
3. Mansonul de cauciuc care va acoperii quik linkul, adica imbinarea rigului cu sistemul de prindere a plumbului:
4. Conectati rigul la agrafa:
5. ..Dupa care trageti mansonul peste agrafa:
6. Se observa cum cuciucul camufleaza agrafa si in plus de asta va tine forfacul fix fara sa joace in agrafa:
Si referitor la mecanica monturii prezint niste riguri simple cu mecanica imbunatatita:
1. Rig clasic pt momeli de fund (bottom bait). Se observa tubul termocontractil care accentueaza efectul de rotire al carligului:
2. Rig pt. momeli flotante (pop up). Se observa anoul prezet pe tija carligului care are rolul de a ingreuna scuiparea monturii prin culisarea pe tija. Bobita de plumb prezenta la baza carligului are rolul de a echilibra montura si a tine carligul cu vf. in jos, pt. un efect mult mai bun. Rigul mai poarta denumirea de CLAW RIG din cauza ca actioneaza ca o gheara care se agata de buza crapului in momentul "scuiparii":
3. Si un rig mai putin cunoscut dar cu un efect extraordinar. Se observa pozitionarea bobitei de plumb pe vf carligului. Nu este pusa intamplator ci ca si la montura anteroioara, are rolul de a echilibra montura, a tine carligul cu vf in jos si inca un element f. important, greutatea plumbului va face ca atunci cand este aspirat carligul sa se pozitioneze automat in buza inforioara, iar in momentul ejectarii lui va intezepa buza. Pt a avea efect, este necesar ca bobita de plumb sa culiseze pe tija carligului, pt a permite inteparea:
Pozele prezentate exemplifica cele spuse de mine la inceputul topicului. Ce vreau sa zic este ca nu va aruncati sa cumparati cele mai scumpe si laudate nade(momeli) in speranta ca veti prinde marea captura. Incercati sa intelegeti mecanica acestor monturi si ce am povestit de camuflaj. Dupa ce stapaniti aceste chestii puteti trece la "investit" banii in momeli si nade scumpe.
Ma tot intrebati (pe privat) cu ce am prins ctenii aia prezentati in album. Spre mirarea voastra va zic ca is prinsi la porumb uscat gaurit si pus pe firul de par, sau in combinatie cu aroma de scoica, deci nimic special sau "magic".
________________
Repet, ce am scris aici este pt cei care sunt la inceput in ale "crapului", nu incerc sa dau lectii la nici un Veteran al acestui forum.
Fir intins.
Razvan Grindean
- carp addicted-
- carp addicted-
@matrix,
toate bune si frumoase. numai bucla aia din poza nr 2 arata al dracu de rau... mai bine legi firele intre ele direct, fara bucle.
toate bune si frumoase. numai bucla aia din poza nr 2 arata al dracu de rau... mai bine legi firele intre ele direct, fara bucle.
Clubul sportiv Ovidius Constanta
www.ovidius.com.ro
www.ovidius.com.ro
Da, normal ca se poate lega si direct, dar avand in vedere ca este partea terminala la anti tangle, unde se afla si plumbul, va sta aproape ingropata in "mal", ceea ce o va face cam greu de observat.
Si in plus de asta, poza e facuta de aproape...nu arata chiar asa de grosolana cum se vede in imagine
Si in plus de asta, poza e facuta de aproape...nu arata chiar asa de grosolana cum se vede in imagine
Razvan Grindean
- carp addicted-
- carp addicted-