Masina de rulat boiliesuri – reloaded

Autorul schemelor si a pozelor din acest articol este un pescar german pe nume Uwe Raedel, care a avut bunavointa de a le publica intii in revista Carp Connect, iar mai tirziu pe site-ul www.carp.de. Prezenta materialelor pe acest site ne-a semnalat-o deja Carprom pe forum acum citva timp, si tot el ne-a pus la dispozitie un prim articol, in care impartaseste experientele dobindite prin construirea masinii de rulat boilies (“sidewinder”).

Masina de rulat boiliesuri - reloaded

Articolul de fata are intentia de a completa materialul deja existent. Textele referitoate la scheme si poze sunt rezultatul unei traduceri facute de mine, precum si a corespondentei electronice purtate direct cu autorul, care nu a ezitat sa ofere multe informatii suplimentare foarte edificatoare. Sper ca rezultatul este o indrumare cit mai lesne de inteles si de urmat.

Fig. 01: Placa principala (material: aluminiu), care va prelua doi rulmenti. Acestia vor avea diametrul exterior de 62mm, diametrul interior de 25mm si latimea de 17mm. Este necesara o piesa de acest gen.

Fig. 02: Perechea placii din fig. 01 (material: aluminiu). Va prelua doi rulmenti cu diametrul exterior de 52mm, diametrul interior de 25mm si latimea de 15mm. Aceasta placa face parte din mecanismul, care faciliteaza schimbarea rapida a tamburilor. Este necesara o piesa de acest gen.

Fig. 03: Roata cu pana (material: aluminiu), care va prelua o curea trapezoidala de transmisie. Ea va antrena tamburul cu rotatia mai lenta. Este necesara o piesa de acest gen.

Fig. 04: Surub cu cap striat. Face parte din mecanismul de schimbare rapida a tamburilor. Trebuie sa aiba filetul pe stinga, deoarece un filet pe dreapta clasic s-ar desface singur in cazul de fata, in care tamburii se rotesc tot spre dreapta. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 05: Arbore cu precizie mare. Este indicat sa fie din otel calit si polisat. Miscarea circulara trebuie sa fie cit mai exacta, pentru ca arborele este decisiv pentru calitatea miscarii circulare a tamburului. Filetul pe stinga din capul arborelui va prelua surubul din fig. 04. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 06: Inel din material plastic (material: PE sau ceva asemanator). Va fi folosit ca distantier. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 07: Saiba de cauciuc. Are scopul de a compensa eventuale inexactitati (doar de domeniul zecimilor de milimetru!) in conformatia tamburilor sau a lacaselor acestora. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 08: Lacas pentru rulment (material: aluminiu). Va prelua un rulment cu diametrul exterior de 62mm, diametrul interior de 25mm si latimea de 17mm. Lacasul va fi fixat prin suruburi de placa din fig. 01. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 09: Tamburul (material: PVC sau aluminiu). Inainte de a executa senalele (sau scobiturile), care vor taia aluatul si ii vor da forma rotunda de boilies, suprafata tamburului cu viteza de rotatie mai mare (cel din fata in poza sidewinder1.jpg) se striaza pe toata lungimea acestuia. Dupa executarea senalelor, strierea ramine doar pe puntile de 1mm intre senale, si are scopul de a antrena mai bine cirnatii de aluat. De asemena, acelasi tambur mai primeste un sant (fig. 09a), a carui adincime trebuie sa fie egala cu diametrul cirnatilor de aluat, pe care intentionam sa ii prelucram cu tamburul. In fig. 09a, tamburul se roteste contrar ceasului. Fara strieri si sant, se poate intimpla ca aluatul sa nu fie tras in jos si rulat. Daca aluatul este mai tare, se poate chiar intimpla ca acesta sa fie propulsat in sus!

Al doilea tambur, adica cel cu viteza de rotatie mai mica, nu capata strieri sau sant. In schimb, puntile intre senale nu ramin late de 1mm, ci trebuiesc transformate in muchii taietoare, de ex. cu un smirghel foarte fin.

Adincimea senalelor se calculeza in modul urmator (pentru un diametru a cirnatului de aluat de 10mm): 10mm / 2 = 5 mm. Din aceasta valoare se scad 5%. Adica: 5mm – 0,25mm = 4,75mm. Deci daca vrem sa prelucram cirnati de aluat cu un diamtru de 10mm pentru a obtine boilies-uri de 10mm, adincimea senalelor pe un tambur trebuie sa fie de 4,75mm (14mm – 6,65mm; 18mm – 8,55mm; 22mm – 10,45mm).

Fig. 10: Roata dubla cu pana (material: aluminiu). Va fi fixata pe arborele tamburului cu viteza de rotatie mai mare si va prelua doua curele de transmisie. Roata mare, cea cu diametrul exterior de 87mm, va fi conectata direct cu motorul. In acelasi timp, roata cu diametrul exterior de 55mm va prelua cureaua de transmisie spre roata simpla din fig. 03. Astfel va fi antrenat tamburul cu rotatia mai lenta. Este necesara o piesa de acest gen.

Fig. 11: Saiba distantier (material: alama). Foloseste la fixarea arborilor si la reglarea saibelor de centrare (fig. 13) de pe arbori. Sunt necesare sase piese de acest gen.

Fig. 12: Corp distantier (material: aluminiu). Face parte din mecanismul, care faciliteaza schimbarea rapida a tamburilor. Sunt necesare doua piese de acest gen.

Fig. 13: Saiba de centrare (material: aluminiu). Foloseste la centrarea exacta a tamburilor. Se necesita patru piese de acest gen. In doua din aceste saibe se va executa un filet radial M6. Filetul va prelua un surub sau stift corespunzator. Prin stringerea acestuia, saiba poate fi fixata pe arbore. Fixarea saibelor are ca scop mai buna antrenare a bucselor de centrare (fig. 14).

Fig. 14: Bucsa de centrare (material: aluminiu). Se fixeaza cu suruburi de tamburi. Impreuna cu saibele de centrare din fig. 13, bucsele de centrare au efectul de a echilibra miscarea de rotatie a tamburilor. Sunt necesare patru piese de acest gen.

Piese 01 si 01a: Vedere de ansamblu asupra pieselor.

Piese 02: Bucsele de centrare din fig. 14 sunt deja fixate in capetii tamburilor (fig. 09). De asemenea, rulmentii au fost plasati si fixati in lacase.

Piese 03: Placa principala din fig. 01 si lacasele din fig. 08. Se asambleaza cu ajutorul unor stifturi M 8 X 20. Atentie, stifturile inca nu trebuiesc strinse complet, acest lucru se face mai tirziu.

Piese 04: Arborii din fig. 05 se trec prin ansamblul de piese descris in Piese 03. Se trece cite o saiba distantier (fig. 11) peste capetii scurti ai arborilor si se apropie de lacasul pentru rulmenti. Aici se fixeaza cu stifturi M 6 X 8, astfel incit capetii arborilor sa masoare cca. 70mm. (Atentie, este vorba de capetii fara filet pe stinga.)

Piese 05: Pe acesti capeti de 70mm se baga cele doua roti cu pene: cea simpla din fig. 03 pe arborele din spate, cea dubla din fig. 10 pe arborele din fata. Atentie: roata de 55mm (cea mica din fig. 10) trebuie asezata exact vis-a-vis de roata simpla din fig. 03.

Piese 06: Se baga cite o saiba distantier (fig. 11) pe capetii lungi ai arborilor, se apropie cit mai mult de rulmenti si se fixeaza cu stifturi M 6 X 8.

Piese 07: Se baga din nou cite o saiba distantier (fig. 11) pe arbori. Saibele vor folosi la pozitionarea finala a tamburilor, motiv pentru care inca nu se fixeaza definitiv.

Piese 08: Urmeaza cite o saiba de centrare (fig. 13) pe fiecare arbore. Stifturile M 6 X 8 inca nu se vor stringe.

Piese 09: Se baga tamburii pe arbori. Tamburul cu rotatia mai rapida (cel cu strierile si cu santul) va fi pus pe arborele din fata, adica pe cel cu roata dubla cu pana, care va fi antrenat direct de motor. Privit din partea stinga a masinii (adica din partea, in care se vor afla curelele de transmisie), tamburii se vor roti contrar ceasului. Acest fapt trebuie corelat cu pozitia santului din fig. 09a. Intre arbori si bucsele de centrare (fig. 14) fixate pe tamburi trebuie sa ramina un spatiu de 5mm. Saibele distantier (Piese 07) si saibele de centrare (Piese 08) vor fi strinse astfel, incit sa se obtina aceasta distanta de 5mm.

Piese 10: Inca o data elementele prezentate in Piese 02. Se asambleaza in ordinea, in care sunt asezate in poza Piese 02, de la dreapta la stinga: suruburile cu cap striat (fig. 04), inelele din material plastic (fig. 06), perechea placii principale (fig. 02), corpurile distantier (fig. 12), saibele de cauciuc (fig. 07), saibele de centrare (fig. 13).

Piese 11: Ansamblul din Piese 10 se fixeaza pe tamburi: filetele pe stinga din capetii arborilor vor prelua suruburile cu cap striat. Atentie, suruburile se string spre stinga.

Piese 12: Masina asamblata si montata pe o placa de lemn. Nu mai lipsesc decit curelele de transmisie si motorul.

Piese 13: Patru perechi de tamburi, pentru boilies-uri de 10mm, 14mm, 18mm, 22mm.

Piese 14: Gata de start: curelele si motorul sunt montate, pistolul hidraulic este incarcat.

Piese 15: Cirnatii de coca ies din pistol.

Piese 16: Cirnatii se taie la o lungime potrivita …

Piese 17: … si se plaseaza pe tamburi, cind acestia au ajuns la turatia necesara.

Piese 18: Tamburii taie cirnatii …

Piese 19: … si ii transforma in bile.

Jgheabul, care preia bilele se plaseaza cit mai aproape de tamburi. Daca este plasat prea jos, bilele se vor deforma la impact. De asemenea, daca jgheabul are o panta prea abrupta, bilele se vor deplasa in jos in salturi mari, deformindu-se si mai mult. Ideal este o cursa cit mai lunga si o rostogolire cit mai uniforma a bilelor, pentru ca acestea sa se rotunjeasca cit mai mult.

Motorul trebuie sa functioneze cu o turatie intre 250 si 350rpm.
Ambii tamburi se rotesc in acelasi sens.
Privit din partea stinga – adica din partea, in care se afla motorul si curelele de transmisie in poza sidewinder1.jpg -, tamburii se rotesc contrar ceasului.
Relatia intre vitezele de rotatie a tamburilor va fi de 2:1, tamburul antrenat direct de motor va fi cel rapid.

Cosmin Popescu